سه‌شنبه  12 اردی‌بهشت‌ 1385<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

بررسي واحدهاي درسي رشته مهندسي صنايع در دوره كارشناسي (BSIE)

دانشگاه پلي‌تكنيك پومونا در كاليفرنيا

 

به قلم مهندس مصطفي هاشم‌زاده  - متخصص و محقق در حوزه مهندسي صنايع

 

مقدمه :

دانشگاهها ،‌ جايگاه رشد و باروري دانش و فناوري در هر كشوري به شمار مي‌آيند و بي‌ترديد خاستگاه پرورش نيروي انساني موردنياز صنعت نيز ، دانشگاههاي صنعتي كشورها مي‌باشند . از اين رو ، مجهز بودن دانشگاههاي صنعتي كشورمان به متدهاي نوين آموزشي و همچنين امكانات و تجهيزات بروز و پيشرفته ، شرط بقاي صنعت ما در دنياي رقابتي امروز دهكده جهاني خواهد بود . در اين راستا ، خودارزيابي دانشگاههاي كشور و سنجش بازدهي آموزشي آنها ،‌ در پيشبرد اهداف و سياستهاي وجودي اينگونه دانشگاهها ضروري مي‌نمايد . در اين سلسله مقالات به معرفي ، تشريح و تبيين عملكرد دانشكده‌هاي مهندسي صنايع در دانشگاههاي نامي جهان خواهيم پرداخت تا بدينگونه ، معياري از نقطه‌اي كه دانشگاههاي صنعتي ما امروز بر آن ايستاده‌اند ، حاصل آوريم . نخستين گام را با دانشگاه پلي‌تكنيك پومونا در كاليفرنياي ايالات متحده برمي‌داريم و به بررسي اهداف آموزشي ، واحدهايي كه دانشجويان در اين دانشگاه مي‌گذرانند و امكانات تحصيلي فراهم آمده براي دانشجويان ، خواهيم پرداخت .

 

الف -  معرفي محدوده جغرافيايي دانشگاه

در ابتدا به معرفي اجمالي محيطي كه دانشگاه پلي‌تكنيك پومونا در آن واقع گرديده است مي‌پردازيم :

شهر پومونا كه در ايالت كاليفرنيا (كاليفرنيا ، پرجمعيت‌ترين ايالت[1] ايالات متحده بوده و در جنوب غربي آن و  در مجاورت اقيانوس آرام قرار دارد و با ايالات آريزونا ، نوادا و اورگن و نيز كشور مكزيك همسايه مي‌باشد و مركز آن ساكرامنتو است) واقع است شهري مسكوني - تجاري - صنعتي در حومه لوس‌آنجلس بوده و به دليل آب‌وهواي مطلوب ، محل پرورش مركبات و سبزيجات به شمار آمده و محصولات آن صنايع غذايي ، كاغذ ، فلز ، محصولات پلاستيكي و مواد شيميايي مي‌باشند ؛ پومونا كه از سرعت رشد بالايي برخوردارست بيشتر شهرت خود را از دانشگاه پلي‌تكنيك خود به عاريت گرفته است .

 

ب- معرفي دانشكده‌ مهندسي دانشگاه و اهداف تحصيلي آن

دپارتمان مهندسي صنايع و ساخت اين دانشگاه در دانشكده مهندسي قرار گرفته و ساير دانشكده‌هاي دانشگاه پلي‌تكنيك پومونا عبارتند از :

1-      دانشكده كشاورزي

2-      دانشكده مطالعات تجاري و بازرگاني

3-      دانشكده مطالعات آموزشي و تركيبي

4-      دانشكده طراحي محيط زيست انسان

5-      دانشكده هنر ، ادبيات و علوم اجتماعي

دانشكده مهندسي اين دانشگاه ، خود داراي دپارتمانهاي ذيل مي‌باشد :

1-                  دپارتمان مهندسي هواوفضا

2-                  دپارتمان مهندسي شيمي و مواد

3-                  دپارتمان مهندسي عمران

4-                  دپارتمان مهندسي كامپيوتر و برق

5-                  دپارتمان فناوري مهندسي

6-                  دپارتمان مهندسي صنايع و ساخت

7-                  دپارتمان مهندسي مكانيك 

همچنين در اين دانشكده ، دوره‌هاي كارشناسي ارشد ذيل ، در دپارتمانهاي مرتبط ارائه مي‌گردد :

1-      مهندسي برق

2-      مديريت مهندسي

3-      مهندسي مكانيك

4-      مهندسي ساختمان و بنا

تمامي واحدهاي دوره كارشناسي دانشكده مهندسي به تاييد مجمع اعتباري مهندسي و تكنولوژي (ABET) رسيده است و بر اين اساس ، فارغ‌التحصيلان اين دانشكده داراي توانمنديهاي ذيل خواهند بود :

ü       توانمندي در بكارگيري دانش رياضي ، علوم كاربردي و تكنيكهاي مهندسي .

ü       توانمندي در طراحي و هدايت آزمايشات و نيز تجزيه و تفسير داده‌ها .

ü       توانمندي در طراحي سيستم ، اجزا و فرايندها در جهت برآوردن نيازها .

ü       توانمندي در فعاليت در گروههاي كاري .

ü       توانمندي در شناخت ، فرموله كردن و حل مشكلات مهندسي .

ü       توانمندي در درك و فهم مسووليتهاي حرفه‌اي و اخلاقي .

ü       توانمندي در برقراري ارتباطات موثر .

ü       توانمندي در درك و فهم تاثير تكنيكهاي مهندسي در مفاهيم عمومي و اجتماعي .

ü       توانمندي در درك و فهم نياز به يادگيري در طول زندگي و توانمندي به ايجاد خوداشتياقي در اين راه .

ü       توانمندي در درك و فهم مباحث روز .

و بالاخره :

ü       توانمندي در استفاده از تكنيكها و مهارتها و ابزار نوين مهندسي در فعاليتهاي مهندسي .

مواردي كه برشمرديم مبنا و اساس واحدهاي درسي در دانشكده مهندسي دانشگاه پلي‌تكنيك پومونا بوده و دانشجويان از بدو ورود ، به رسالتي كه بايستي پس از پايان تحصيلات خود ، آن را بر دوش داشته باشند توجيه مي‌گردند تا بدانند كه تمامي اين فعاليتها و تلاشها ، چه اهدافي را دنبال مي‌نمايد و اين آن چيزيست كه مسوولين دانشگاه از آن به عنوان "فرهنگ مهندسي" نام مي‌برند ؛ حال پرسشي كه به ذهن متبادر مي‌شود آنست كه آيا مسوولين و سياست‌گذاران دانشگاههاي ايران در بومي‌سازي اين نوع تفكرات و آفرينش يك "فرهنگ مهندسي ايراني" بر مبناي ويژگيها و نيازهاي خاص كشورمان ايران ، موفق بوده‌اند ؟! آيا جو حاكم بر دانشگاههاي ايران ، انگيزه دانشجويان را در جهت مطالعات و پژوهشهاي آزاد مرتبط با رشته تحصيلي خود ، تقويت مي‌نمايد ؟! آيا بنابر آنچه تاكنون بسيار عنوان شده ، دانشجويان مي‌توانند در فضاي ايجاد شده در دانشگاههاي كشور ، به هدفي فراتر از گذراندن واحدهاي درسي خود – كه آن هم اغلب از طريق از بر نمودن مفاهيم و فرمولهاي مبهم و نامانوس و يا ارائه پروژه‌هاي از پيش انجام شده و برگرفته از منابع گوناگون اينترنتي و غيراينترنتي صورت مي‌پذيرد – بپردازند ؟! آيا مي‌توان دانشجويان را در تمامي آنچه به هنگام فارغ‌التحصيلي بايد بدانند اما نمي‌دانند ، تقصيركار دانست ؟! ...

/ 0 نظر / 11 بازدید